Monday, January 4, 2010

Perempuan Berkalung Sorban


Filem Indonesia ini di tayangkan di Indonesia pada tahun yang lalu. Ia dibintangi oleh Revalina S. Temat (Bawang Merah Bawang Putih), Joshua Pandelaki (Ada Apa Dengan Cinta), Widyawati, Oka Antara dan lain -lain.

Ia mengisahkan Anissa seorang muslimah yang bijak, cantik dan merupakan puteri kepada seorang Kiai yang mengetuai sebuah pesantren (sekolah pondok). Beliau berdepan dengan kaum keluarga dan warga pesantren yang dianggapnya berfikiran konservatif dan mendikriminasi kaum wanita dalam sistem pendidikan mereka.

Cintanya turut ditolak oleh pria yang diminatinya. Beliau meronta untuk diberi peluang belajar di luar, namun dikekang bahkan diminta menikahi seorang pria yang telah ditentukan oleh keluarganya. Saksikan bagaimana Anissa mendepani cabaran tersebut dan mengejar cinta sejatinya.

Filem ini mengundang kontroversi kerana dikatakan memperlekehkan sistem pesantren di Indonesia. Namun bagi penulis, memang perlu ada perubahan dan dinamika sistem pendidikan tersebut untuk mendepani cabaran dunia hari ini.

Filem ini boleh didapati di pasaran Malaysia dalam bentuk DVD atau VCD (Speedy Video). Link downloadnya:




Link was removed due to copyright issue.



8 comments:

  1. Nampak mcm menarik ja filem ni..apa yg baik p'lu diberi perhatian..

    Anjakan paradigme perlu ada bagi meningkatkan kemajuan..pemikiran perlu lebih terbuka..Islam xmenolak Perubahan,pembaharuan.Asalkan ianya tidak terpesong drp AQuran & ASunnah..

    ReplyDelete
  2. Kan cantik kalau heroinnyer kekal b'tudung..sejuknya mata memandang..

    ReplyDelete
  3. Citer yg mantop. Pelakon pun mantop. Byk speaking jawa lg, tu yg BEST!

    ReplyDelete
  4. mmg best. cuma yg slacknya, pelakon mmg xcover pegang2 tgn.. pelakon 'profesional' katakan.. tp kebanyakkan lakonan hidup. heroin mmg power!

    ReplyDelete
  5. tq Bart. great movie!

    ReplyDelete
  6. Heroin power lagi CANTIIIIKK..gitu..

    ReplyDelete
  7. sesuai utk tontonan muslimat.. byk isu wanita diketengahkan. wpun dikatakan menghina institusi pesantren di Indonesia. hakikatnya, Islam sentiasa menjaga hak wanita dan perubahan minda terhadap isu ini harus dilakukan atau sedang dilakukan. Tq Mr Dulang.

    ReplyDelete