Wednesday, December 30, 2009

Kesibukan Izrail Dan Para Pembantunya.




Hari yang agak membosankan dan tidak banyak tugasan di pejabat. Aku terjumpa satu website yang memaparkan..
..kadar kelahiran, kematian dan pelepasan gas CO2 di seluruh dunia.




Laman web tersebut merupakan sistem simulasi bukannya sistem masa -nyata (real -time system). Menurut sistem tersebut:

Di Malaysia, pada setiap 55.6 saat berlaku 1 kelahiran baru.
Dan pada setiap 4.1 minit berlaku 1 kematian.


Atau secara umumnya, setiap 1 saat, berlakunya 3 kelahiran baru dan 1 kematian di seluruh dunia.


Sistem diwujudkan berdasarkan statistik kelahiran dan kematian tahunan, dipuratakan dan dipecahkan mengikut hari, jam dan saat. (Bukanlah sistem alert setiap kali ada kelahiran /kematian baru yang berlaku, jika ada yang tertanya -tanya..)




Namun, statistik ini harus mengingatkan kita betapa kerapnya berlaku kematian dan betapa dekatnya kita dengan kematian..

“Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini,” (sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya" Surah An Nisa' 18.

1 comment:

  1. Bila t'baca info ni,teringat plak aku dgn lagu UNGU ni..bagi aku,1st time dengar lagu ni kalau dihayati, boleh nangis jdinya..

    Andai kutahu by UNGU

    andai ku tahu
    kapan tiba ajalku
    ku akan memohon
    Tuhan tolong panjangkan umurku

    andai ku tahu
    kapan tiba masaku
    ku akan memohon
    Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

    chorus:
    aku takut
    akan semua dosa-dosaku
    aku takut
    dosa yang terus membayangiku

    andai ku tahu
    malaikatMu kan menjemputku
    izinkan aku
    mengucap kata taubat padaMu..

    chorus

    ampuni aku
    dari segala dosa-dosaku
    ampuni aku
    menangis ku bertaubat padaMu

    aku manusia
    yang takut neraka.
    namun aku juga
    tak pantas di surga

    andai ku tahu
    kapan tiba ajalku
    izinkan aku
    mengucap kata taubat padaMu

    chorus

    ampuni aku
    dari segala dosa-dosaku
    ampuni aku
    menangis ku bertaubat padaMu

    ReplyDelete