Friday, May 21, 2010

Menjadi Pengadil Ping -Pong


Sabtu yang lalu, aku berpeluang menjadi sebahagian daripada komiti satu pertandingan ping -pong. Aku hadir dengan niat untuk membantu di mana yang boleh.

Ping -pong merupakan salah satu sukan di mana aku pernah bermain secara serius (di mana aku pernah bermain untuk kolej kediaman aku semasa di UM dahulu). Tetapi aku telah terlalu lama tidak menyentuh bat ping -pong. Paling terakhir aku fikir 5 tahun lalu, itu pun one -off. Bermain suka -suka di rumah seorang rakan. Jadi, segala skil dan teknik permainan telah hilang. Segala peraturan (terutama kiraan mata) tidak begitu dingati.

Aku telah diminta menjadi pemain gantian untuk sebuah pasukan. Lawannya adalah seorang remaja (aku rasa dia berusia 18 tahun) yang dikatakan pernah mewakili Negeri. Seperti dijangka, aku tewas mudah straight game. Aku tidak berapa ingat kiraan matanya tetapi yang aku pasti aku tidak pernah melepasi angka 5 dalam 3 set tersebut.

Seterusnya, aku telah diminta menjadi pengadil pertandingan. Dalam keadaan terpaksa aku menerima amanah tersebut. Tambahan, aku fikir ianya satu tugas yang mudah. Tetapi pengadilan aku menjadi kucar -kacir kerana aku kehilangan tumpuan pengiraan mata dan dalam masa yang sama sentiasa dalam ketidakpastian tentang peraturan permainan. Pemain -pemain sering menegur kesilapan aku sambil tersenyum sinis.

Naib baiklah pertandingan ini berlansung dalam mood setiakawan. Jadi setiap kesilapan aku tidak diambil serius dan tidak menimbulkan sebarang kontroversi. Bukannya mudah menjadi pengadil! (Walaupun sekadar menjadi tukang kira sebenarnya).

No comments:

Post a Comment