Sunday, April 18, 2010

Pilihan Raya Kecil P94 Hulu Selangor (Catatan 2)

Setelah azan subuh berkumandang, saya bingkas bangun. Agak letih kerana kurang tidur. Tandas penuh sesak. Agak janggal melihatkan 'kesesakan yang luar biasa' ini di sesuatu masjid tatkala solat fardhu Subuh. Alangkah indahnya jika ini terjadi setiap subuh.

Setelah solat (dan baring -baring seketika), saya dan rakan -rakan mula bergerak meninggalkan kawasan masjid sekitar jam 7 pagi. Kelihatan ramai penyokong parti mula membanjiri kawasan sekitar, terutamanya di sekitar Bangunan Umno Bahagian Hulu Selangor yang betul -betul bersetentang dengan masjid. Mereka memainkan lagu -lagu patriotik dan Umno melalui sistem pembesar suara (yang jelas melanggar peraturan SPR)

Kawasan yang dituju adalah tempat di mana penyokong PR berkumpul dan tempat laluan Calon dari PKR untuk ke tempat penamaan calon. Suasana ala pasar dan karnival mula mewarnai kawasan ini. Perkumpulan saya diamanahkan untuk mengagihkan sarapan kepada pengunjung.

Proses penamaan calon bakal bermula jam 9 pagi dan kawasan penyokong PR mulai penuh sesak. Suasana bertambah meriah dan gamat apabila kelompok pemimpin utama PR mulai berarak ke tempat penamaan calon. Antara yang kelihatan adalah Calon PR, Zaid Ibrahim, Anwar Ibrahim, Nasharuddin Mat Isa, Teresa Kok, Khalid Samad, dan lain -lain.

Seronok melihatkan pelbagai lapisan masyarakat, pelbagai kaum dan umur. Kelihatan Orang India mengibarkan bendera PAS dan Orang Cina memakai bandana PAS. Amat pelik jika ia berlaku 10 tahun sebelum ini. Sekitar 50 orang perkumpulan Orang Asli turut kelihatan memberikan sokongan. FRU dan Polis kelihatan telah bersiap siaga untuk mengawal suasana.

bersambung..

4 comments:

  1. mg samb.. dpt dicoret segera.. almaklum laa kalu ikuti dlm paper or berita saluran perdana, sure byk yg ngarut..buat sakit telinga ja aku dngar n baca..

    ReplyDelete
  2. anchor i8i62i2y53 replica bags from china replica chanel bags ebay look at this website c6u99o1c99 louis vuitton replica handbags replica bags aaa quality replica bags hermes visit the site k0e73u1n22 replica bags wholesale

    ReplyDelete