Thursday, October 7, 2010

Sekolah Harapan Kerajaan Melaka


Setelah hampir sebulan beroperasi, sekolah untuk remaja hamil atau lebih dikenali sebagai Sekolah Harapan telah 'menyambut' kelahiran bayi pertamanya kelmarin. Sewaktu ia mula -mula diumumkan sehinggalah hari ini, masih terdapat polemik dan suara -suara sumbang yang mempertikaikan keperluan sekolah tersebut.

Saya bukanlah ahli dalam agama mahupun ilmu kemasyarakatan. Namun sebagai warga masyarakat yang prihatin, saya memandang positif usaha ini. Remaja yang terkhilaf dan terlanjur ini memerlukan jalan keluar terbaik, dan kewujudan sekolah ini adalah jawapan terbaik untuk masalah mereka dan keluarga mereka.

Kepada yang menentang, mungkin mudah untuk bersuara dan membangkang. Tetapi apa lagi solusi terbaik untuk kes -kes sebegini?

Walau demikian, saya memandang ia hanya sebagai langkah penyelesaian jangka pendek. Ibarat polemik pemberian picagari dan kondom kepada penagih dadah untuk menyekat penyebaran HIV. Contoh lain, pemberian dadah sintetik untuk mengawal penagihan dadah penagih dadah yang tegar.

Sekolah tersebut bukan penyelesaian jangka panjang, dan perlu menjadi hanya sebahagian kecil dari perancangan jangka panjang Kerajaan Negeri Melaka bagi membendung gejala seks di luar pernikahan dan masalah yang lainnya. Langkah yang bersifat pencegahan dan penyekatan lebih perlu diutamakan dan difikirkan, seterusnya dilaksanakan.

2 comments:

  1. Persoalannya di sini,bagaimana pula remaja lelaki yg m'hamilkan..xder ape2 tindakan utk mereka kah?
    Namun, apa yg penting sekali, virus2 yg menular di kalangn remaja Malaysia sekarang perlu dihapus dengan sebaiknya..kalau tidak hancur lah negara..renung dan fikir2 lah..mg Allah swt memberi hidayah buat kita semua..

    ReplyDelete
  2. ^undang2 dah ada utk lelaki yg menghamilkan, samada sivil atau syariah. cuma perlaksanaan shj yg lemah..

    ReplyDelete