Wednesday, August 10, 2011

SPR dan JPN


Baru -baru ini PAS telah mendedahkan kekeliruan /pertelingkahan maklumat yang terdapat dalam daftar pemilih SPR dengan semakan di JPN. Dikatakan 1400 lebih nama /no KP menimbulkan keraguan (di Selangor dan Johor sahaja)

Pendedahan menyebut 1400 lebih nama itu layak sebagai pengundi, tetapi apabila disemak di laman web JPN, mereka hanya berstatus penduduk tetap (PR)

(Saya menganggapkan mereka membandingkan nama /no KP dalam daftar pemilih SPR dan menyemaknya di laman web JPN)


“Di SPR, sekiranya ada sebarang keraguan mengenai status pemohon, kita akan segera merujuk kepada JPN, kita kena teliti setiap kriteria sebelum meluluskan dan mempamerkan daftar pemilih.

“Kita menyemak dan membetulkan nama pemilih setiap hari, jadi sekiranya ada pihak tidak puas hati sila datang untuk membuat semakan dengan SPR, sebab kita terbuka,” katanya.

 
Ditanya mengenai Mismah yang dalam rekod JPN berstatus pemastautin tetap, tetapi dalam sistem SPR dia telah didaftarkan sebagai pengundi baru, Abdul Aziz menjelaskan “Rekod dalam laman web JPN mungkin tidak dikemas kini, pembangkang tidak boleh merujuk hanya kepada rekod JPN, sebab itu kena semak dengan kita untuk mendapatkan penjelasan,” katanya.

Dengan kata lain, beliau mengatakan pangkalan data di laman web JPN bukan yang terkini, dan ironiknya SPR juga merujuk ke JPN sebelum mengesahkan kelayakan seseorang pengundi itu.

Penjelasan logiknya mungkin JPN mempunyai 2 pangkalan data yang berbeza, satu untuk kegunaan dalaman manakala satu lagi untuk laman web. Atau maklumat dalam sistem mereka (SPR dan JPN) mempunyai integriti yang rendah. Atau...

No comments:

Post a Comment