Monday, August 1, 2011

SPR, Daftar Pemilih dan Biometrik


Saya bukan mahu bersifat pesimis dengan cadangan SPR untuk mengaplikasikan sistem biometrik untuk mengesahkan identiti pengundi dalam PRU akan datang. Saya difahamkan, sistem seumpamanya telah lazim digunakan di beberapa jabatan kerajaan.

Namun saya kurang yakin ia dapat diaplikasikan dalam PRU yang akan datang kerana terlalu banyak kekangan. Antaranya, daftar pemilih /sistem sedia ada ternyata 'tidak bersih'. Saya sama sekali tidak menuduh SPR korup atau sebagainya, tetapi cuba lihat contoh ini:

Sila lawat http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/DaftarjBI.aspx untuk menyemak daftar pemilih pengundi.

Masukkan nombor -nombor KP seperti yang berikut:
801231130313
830416610017
881231100432
790610740022

Sila lihat maklumat pada baris 'Birth Date'. Semuanya berusia lebih 100 tahun, bertentangan dengan no KP mereka. Justeru, siapakah mereka ini? Inikah 'pengundi hantu' yang dimomokkan oleh pembangkang?

Dengan kata lain, sistem sedia ada yang dilihat bersifat kurang kompleks dan manageable pun tidak mampu dibuktikan 100% tepat. Apakah SPR mampu? Saya yakin tidak.

Dari sudut lain, saya bersyak wasangka bahawa sistem biometrik hanya untuk mengalihkan tumpuan rakyat dari membincangkan isu sebenar kelemahan SPR, kepada sesuatu yang nampak canggih, yang kononnya cuba dilaksanakan SPR sebagai satu langkah tranformasi.

No comments:

Post a Comment