Thursday, September 22, 2011

The Valley Of The Wolves / Kurtlar Vadisi Filistin [2011]


Filem ini mengisahkan sekumpulan kecil pasukan tentera elit Turki yang menyeludup masuk ke Gaza. Tujuan mereka adalah untuk membalas dendam atas serangan tentera Israel yang menyerang misi bantuan (diinspirasikan daripada peristiwa benar pada tahun 2010). Misi utama mereka adalah untuk membunuh seorang jeneral tentera Israel disamping membantu perjuangan penduduk setempat.

Dari sudut perfileman, saya menganggap ia merupakan sebuah filem yang gagal. Ia hanya dipenuhi dengan adegan aksi tembak menembak (yang kurang masuk akal). Tentera elit Turki itu beraksi hero ala -Rambo, manakala lawan mereka tentera Israel jelas tidak competent. Ia disulami sedikit dengan adegan menyentuh perasaan (tentera Israel yang galak merobohkan penempatan penduduk Palestin dan membunuh mereka sesuka hati).

Bagi masyarakat barat, golongan neutral dan bukan Islam, mungkin mereka akan melihat filem ini penuh dengan propaganda anti -Israel. Bagi saya, apa yang digambarkan mungkin berlaku, tetapi gambaran yang diberikan agak berlebih -lebihan dan mungkin juga bersifat fantasi. Skrip yang jelas lemah walaupun dikatakan disokong dengan bajet yang agak tinggi. Prop dan adegan tembak -menembak dilihat dilakukan dengan agak bersungguh -sungguh.

Namun, apa salahnya. Sekian lama kita disuap oleh filem aksi berunsur propaganda Israel /AS...

No comments:

Post a Comment