Friday, September 23, 2011

Curiosity [2011]


Curiosity merupakan program terbaharu Discovery Channel, mula disiarkan bermula 07 Ogos 2011. Setiap episod memfokuskan satu persoalan besar yang berkaitan dengan sains, teknologi dan kemasyarakatan. Yang membuat saya tertarik kepada siri ini adalah kerana ia memfokuskan topik -topik yang agak kontroversi disamping menampilkan selebriti terkenal sebagai hos jemputan untuk setiap episod.

Episode 1: "Did God Create the Universe?" Stephen Hawking

Stephen Hawking diakui antara ahli fizik yang paling genius yang masih hidup di zaman ini. Selami bagaimana pandangan pemikir genius (yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan) terhadap permulaan alam semesta disamping olahan beliau terhadap 'The Big Bang Theory'

Saya tidak bermaksud untuk mengajak atau mempromosikan pandangan beliau, tetapi ia merupakan tontonan yang membuka minda kita dan membuatkan kita lebih bersyukur terhadap diri kita ini. Kita pasti tidak segenius Hawking, tetapi kita ditakdirkan dilahirkan di dalam kelompok masyarakat yang sedia mempunyai akidah, iman dan Islam. Sesuatu yang tidak ditemui lagi oleh orang segenius Hawking.

2: Alien Invasion: Are We Ready? Michelle Rodriguez
3: Why Is Sex Fun? Maggie Gyllenhaal
4: Titanic: What Sank Titanic? Bill Paxton
5: Parallel Universes - Are They Real? Morgan Freeman
6: What's Beneath America? Martin Sheen
7: How the World Might End? Samuel L. Jackson
8: What Destroyed Atlantis?
9: What Drugs Do To Our Bodies? Robin Williams
10: What Really Lies Beneath Egypt? Brendan Fraser
11: Testing the Nature of Evil. Eli Roth
12: Will Living As a Primitive Cavemen Improve Our Health? Morgan Spurlock
13: Can We Really Live Forever? Adam Savage
14: Hidden Live Organisms That Call Our Bodies Home. Mike Rowe

Setiap episod bakal menyentuh perkara yang sensitif dan mungkin 'agak mengarut' bagi majoriti pemikiran kita. Tapi ia merupakan suatu perspektif baru yang perlu dilihat secara positif, tetapi pastinya tidak boleh diterima bulat -bulat walaupun ia disokong oleh saintis dan institut tersohor dunia.

No comments:

Post a Comment