Monday, June 13, 2011

Negara Islam Vs Negara Kebajikan

Media pro -kerajaan tatkala ini memainkan isu (selain dari isu -isu lain) bahawa PAS telah mula berubah, daripada dasarnya untuk menubuhkan sebuah 'negara Islam', kepada 'negara berkebajikan'.

Sebagai seorang ahli PAS, saya memang mengakui bahawa terdapat sedikit hala tuju perjuangan PAS kini berbanding dengan zaman 80-an dan 90-an. Diakui bahawa saya mula -mula tertarik dengan PAS (ketika remaja dahulu), terma -terma seperti negara Islam, hukum hudud dan sebagainya adalah sebab utama mengapa saya menyertai PAS. Diakui juga, ia ditambah dengan cetusan rasa memberontak, sentimen membangkang anak muda walaupun saya masih kurang jelas dengan maksud terma -terma tersebut. Dengan sedikit perubahan masa, kematangan pemikiran, bertambah sedikit ilmu pengetahuan dan pemahaman, saya tetap yakin dengan perjuangan PAS.

Pada pemahaman mudah saya, negara berkebajikan adalah salah satu ciri kepada negara Islam. Jadi dengan mencapai ciri tersebut, langkah menuju kepada matlamat asal (negara Islam) telah semakin dekat.

Soal dakwaan BN juga telah lama memperjuangkan negara berkebajikan, saya mungkin juga bersetuju. Soal meniru tidak timbul. Apa salahnya kita meniru perkara yang baik? Soalnya sekarang, PAS bersama PR ingin menawarkan 'versi' negara berkebajikan yang lebih baik. Dan sebagai rakyat, kita harus bergembira kerana kedua -dua pihak mahu menjadi juara dalam soal kebajikan rakyat.

PAS kini dikuasai golongan profesional? Itu cuma andaian kosong dan salah. Pada saya, Ulama agama yang berpendidikan tinggi /formal adalah golongan profesional manakala golongan yang dikatakan profesional jika mereka menguasai ilmu agama boleh mencapai tahap Ulama.

PAS telah berubah? Ya, mungkin. Apa salahnya berubah untuk kebaikan. Yang menjadi masalah adalah mereka yang berubah daripada baik ke kurang baik, ataupun mereka yang terus kekal ditakuk lama.

Jadi ini bukan isu bagi saya kerana politik Islam itu sentiasa bersifat dinamik. Diakui bahawa PAS /PR bukanlah pilihan sempurna beranding UMNO /BN. Ada banyak kelemahan dan kekurangan yang perlu diperbaiki. Tetapi ia tetap pilihan yang lebih baik untuk pilihanraya akan datang, kerana macam mana pun kita perlu memangkah undi.

1 comment: