Monday, April 18, 2011

Defamation [2009]

Defamation merupakan sebuah filem dokumentari yang mengulas mengenai sentimen Anti -Semitism (anti -Yahudi) dikalangan masyarakat dunia (terutamanya di AS dan Eropah). Ia dibikin oleh seorang pembikin filem Yahudi warga Israel, Yoav Shamir. Beliau mendakwa beliau sendiri tidak pernah mengalami sentimen Anti -Semitism.

Antara perkara -perkara yang menarik perhatian saya dalam dokumentari ini (bukan perkara 'menarik', cuma ia suatu perkara baru yang saya fahami):
  • Anak -anak Yahudi Israel telah diasuh dengan mentaliti "We're the special ones, that's why the world are against us" dan "Don't forget, Don't forgive" (merujuk kepada peristiwa Hollocaust oleh rejim Nazi). Dan apabila ditanya mengenai mengenai nasib anak -anak Palestin yang diperlakukan oleh tentera Israel, mereka menjawab dengan selamba yang generasi tua mereka telah diperlakukan lebih teruk suatu ketika dahulu (Hollocaust). Jadi apa yang berlaku di Tebing Gaza ketika ini hanyalah perkara kecil sahaja.
  • Sebuah badan NGO yang beroperasi di AS, Anti -Defamation League (ADL) berperanan aktif untuk menangani isu Anti -Semitism di seluruh dunia. Ia beroperasi dengan bajet yang besar (dan disumbangkan oleh kerajaan Israel). Mereka kerap mengunjungi pemimpin politik yang berpengaruh di seluruh dunia bagi memanjangkan isu ini. Ia disifatkan oleh Yoav Shamir seperti taktik dalam permainan poker, bluffing (Membuatkan lawan bahawa kita mempunyai sesuatu, yang sebenarnya kita tidak ada. Dalam kes ini, membuatkan pemimpin -pemimpin politik itu percaya bahawa bangsa Yahudi sangat berkuasa, padahal tidak sepenuhnya betul)
  • ADL juga mendakwa gejala Anti -Semitism berlaku secara meluas di AS. Tetapi apabila ditanya oleh Yoav Shamir kes -kes nyata yang boleh dirujuk, wakil ADL gagal memberikan kes yang boleh dirujuk. Contoh kes yang diberikan kemudian hanyalah bersifat sangat kecil dan terpencil.
  • Orang Yahudi di seluruh dunia sentiasa menganggap negara Israel sebagai anak mereka atau sebagai polisi insurans. Ia perlu dilindungi kerana ia mungkin bakal menjadi pelindung mereka pada suatu hari nanti.
  • Sentimen Anti -Semitism hanyalah permainan propaganda media Israel (yang disebarluas oleh proksi -proksi mereka). Namun tidak dinafikan ia telah memberi kekuatan mental dan kepercayaan diri yang utuh kepada bangsa Yahudi itu sendiri.

(Rebiu ini ditulis bukan untuk mengangkat atau mencela bangsa Yahudi. Ia hanyalah rumusan dan pandangan saya mengenai dokumentari tersebut)

No comments:

Post a Comment