Wednesday, December 22, 2010

Religulous [2008]

(Tajuk filem ini adalah terbitan perkataan Religion dan Ridiculous)

Religulous merupakan filem dokumentari yang bersifat humor, kritikal dan provokatif terhadap kehidupan beragama. Ia dihoskan oleh Bill Maher, seorang pelawak stand in dari Amerika. Beliau menjelajah ke serata pelusuk dan menemuramah beberapa orang pemimpin (politik dan agama), ahli akademik dan orang awam mengenai agama.

Beliau secara umumnya menolak idea semua agama (tetapi tidak mempersoalkan kewujudan Tuhan) dan mendakwa semua agama merupakan idea yang direkacipta oleh manusia itu sendiri. Antara agama yang disentuh secara khusus adalah Kristian, Islam, Nasrani dan Mormons. Antara tempat utama yang dilawati oleh beliau adalah Bandar Vatican, Baitul Muqaddis, Amsterdam dan London selain beberapa rumah ibadat.

Antara individu (serta topik yang dibahaskan) yang dipaparkan 'mewakili Islam' adalah
# Fatima Elatik, ahli politik Muslim-Belanda (mengenai pembunuhan Theo van Gogh, Islam dan keganasan)
# Aki Nawaz, penyanyi rap Muslim-Britain aka Propa-Gandhi (mengenai ancaman bunuh kepada Salman Rushdie)
# Dr. Muhammad Hourani, koordinator Center for Peace and Reconciliation at the Dome of the Rock (mengenai peristiwa Mikraj, Kaabah dan persengketaan Yahudi-Kristian-Islam)
# Pengunjung (tanpa nama) Habibi Ana, bar Muslim-gay di Amsterdam (mengenai Islam dan homoseksual)
# Mohamed Junas Gaffar, Imam Masjid Amsterdam (mengenai Islam dan keganasan)

Secara umumnya beliau agak licik mempersendakan beberapa aspek dalam agama terutamanya kesahihahan 'cerita -cerita ajaib' dan fakta dalam Bible, percanggahan dalil Al Quran dan perlaksanaan ajaran Islam, serta amalan kuno agama Nasrani. Beliau turut mempergunakan hujah dan fakta sains untuk menidakkan kehidupan beragama. Tetapi harus diingat yang ini adalah dokumentari beliau, justeru segala bingkisan klip dan topik temuramah ini dimanipulasi untuk memenangkan pendapat beliau.

Dokumentari ini memang bersifat provokatif, tetapi ia tetap merupakan suatu bahan rujukan yang amat menarik terutamanya untuk kita memahami pemikiran non-believer /infidel, disamping menambah rasa kesyukuran kerana kita telah ditempat dan dilahirkan dikalangan mereka telah tersedia berakidah Islam.

No comments:

Post a Comment